За машинно гласуване трябва система за независим одит

ПРЕДЛОЖЕНИЯ
ОТ
“ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ-ОБЕДИНЕНИЕ”
ОТНОСНО 
УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА РАЗПОРЕДБИ НА ИЗБОРНИЯ КОДЕКС

Предстои Народното събрание да гласува промени в Изборния кодекс. На първо място, считаме за дълбоко погрешно да се променят изборните правила непосредствено преди избори. Това допълнително вреди на усещането за честност на изборите а оттам и на легитимността на изборния процес.

Един от основните проблеми за предстоящите избори ще бъде машинното гласуване – закупуването или наемането на достатъчно машини, тяхното разпределяне по секции, гарантирането на информационната сигурност и интегритета на данните и подготовката на секционните комисии за обработване на резултата от машинното гласуване.

От Демократична България заявяваме, че за да има честни избори с участието на машини за гласуване, трябва да бъдат изпълнени следните изисквания:

  1. да се предостави възможност за одит на машините от заинтересовани страни и то преди да бъде направена поръчка за големи количества машини;
  2. гласуването с хартиена бюлетина да не се допуска в секции, в които има функциониращи машини;
  3. да се създаде процес (в рамките на процедурата по чл. 57, ал. 1, т. 29 от Изборния кодекс (ИК), при който не се изисква ръчно преписване и смятане на данни от машинния протокол в секционния протокол, което води до грешки, в т.ч. изцяло пропуснат преференциален вот;
  4. да се въведе възможност (в рамките на процедурата по чл. 57, ал. 1, т. 29 от ИК) на случаен принцип да се сравняват машинните протоколи с хартиените разписки. 

За целта предлагаме следните изменения в Изборния кодекс:

§1. В чл. 213 се създават нови алинеи 4-8:

“(4) Електронната система се одитира от заинтересовани страни, като на всяка заинтересована страна се предоставя за срок не по-кратък от 5 дни и не по-дълъг от 15 дни:

  1. един брой от използваните устройства;
  2. цялата налична техническа документация;
  3. изходният програмен код, ако такъв е наличен.

(5) Заинтересовани страни по ал. 4 са:

  1. Министерският съвет;
  2. Народното събрание;
  3. партии, коалиции и инициативни комитети, регистрирани за участие в изборите;
  4. български неправителствени организации, които са регистрирали повече от петдесет наблюдатели;
  5. Българска академия на науките;

(6) При провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки за система за машинно гласуване, Централната избирателна комисия трябва да предвиди двустъпков процес на доставка, като на първата стъпка се доставят машини за одитиране, а след успешен одит – всички останали. 

(7) Организациите, които могат да заявят одитиране по ал. 6, са организациите по ал. 5, т. 1,2, 4 и 5, както и партии и коалиции, получили над 1% от действителните гласове на един от предходните два избора, без значение от техния вид. Срокът за одитиране е срокът по ал. 4.

(8) В случай че одитите покажат несъответствие на електронната система за машинно гласуване с принципите по чл. 3, Централната избирателна комисия провежда съответния избор единствено с хартиени бюлетини и прекратява обществената поръчка  за електронна система за машинно гласуване.”

§2. Чл.  206, ал. 1 се изменя така:

“Чл. 206. (1) В избирателната секция избирателят може да гласува:

  1. с бюлетина за машинно гласуване, ако секцията е определена за машинно гласуване;
  2. с хартиена бюлетина:

а) ако секцията не е определена за машинно гласуване;

б) при техническа неизправност на системата за машинно гласуване.”

Мотиви

Сигурността на машинното гласуване срещу манипулации – както централизирани, така и по места, следва да бъде разгледана с максимално внимание. Всяко съмнение от участващите партии и коалиции, базирано на липса на информация и затвореност на системата, влияят негативно на доверието в изборния процес. Поради това предлагаме възможност за одит от различни заинтересовани страни, в т.ч. преди поръчване на голямо количество машини. В заинтересованите страни влизат и политическите партии, коалиции и инициативни комитети, участващи в изборите, на които следва да се предостави машина за гласуване и цялата налична документация на системата.

Одитът трябва да може да се извърши в два случая – преди закупуване на машини и преди всеки избор. 

Ползите от машинното гласуване са в това, че то елиминира риска от грешки и манипулации при преброяването на хартиените бюлетини. При него липсват и недействителни гласове, които са все по-голям проблем. С оглед на това, и с оглед на голямата инвестиция в тях, следва възможността за гласуване и с хартиена бюлетина да бъде сведена до минимум. Изискванията на настоящия кодекс към потребителския интерфейс на машините за гласуване дават достатъчна гаранция за достъпност и възможност за упражняване на глас от страна на всички групи избиратели.

Още новини

Стела Николова: С промените в глава “Психично здраве” от Закона за здравето ще защитим правата на една от най-уязвимите групи в обществото

Стела Николова: С промените в глава “Психично здраве” от Закона за здравето ще защитим правата на една от най-уязвимите групи в обществото

Антоанета Цонева: ГЕРБ показа, че без одобрението на ДПС не може да взема решения и отиваме на избори

Антоанета Цонева: ГЕРБ показа, че без одобрението на ДПС не може да взема решения и отиваме на избори

ПП-ДБ внесе законопроект за прилагането на международни ограничителни мерки

ПП-ДБ внесе законопроект за прилагането на международни ограничителни мерки

Становище на и.д. председател на Националната контролна комисия

Становище на и.д. председател на Националната контролна комисия

Надежда Йорданова: Транспортният министър няма нито една функционална компетентност за изборите

Надежда Йорданова: Транспортният министър няма нито една функционална компетентност за изборите

Общо събрание на МО - Триадица

Общо събрание на МО - Триадица

Всички новини

Медиатека

Антоанета Цонева: ГЕРБ показа, че без одобрението на ДПС не може да взема решения и отиваме на избори

Антоанета Цонева: ГЕРБ показа, че без одобрението на ДПС не може да взема решения и отиваме на избори

Христо Иванов: Залогът на изборите е дългата власт – в съдебната система и в регулаторите

Христо Иванов: Залогът на изборите е дългата власт – в съдебната система и в регулаторите

Надежда Йорданова: Избор на служебен премиер измежду висши държавни длъжности не е нещо нечувано в България

Надежда Йорданова: Избор на служебен премиер измежду висши държавни длъжности не е нещо нечувано в България

Всички видеа

Позиции

Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"

Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK