Ние от „Демократична България“ настояваме паралелно с разследването на последния трагичен инцидент във ВВС, отговорните лица – президентът и върховен главнокомандващ, министър-председателят, министърът на отбраната и началникът на отбраната, командирът на ВВС и командирите на авиобази да представят пред обществото истината за състоянието на техниката и нивото на подготовка на личния състав, заедно с конкретни мерки и съответните ресурси за привеждане на експлоатацията на техниката и подготовката на хората в съответствие с националните изисквания и тези в НАТО и ЕС.
Безотговорно и непрофесионално е да се поема необоснован риск при учения, паради и демонстрации, дори при операции. Искаме обществото да знае имената на отговорните за състоянието на ВВС и конкретните решения по носене на тази отговорност.
Обществото има право да знае, за да реши каква авиация иска да поддържа, включително ресурсно! Пилотите и целият състав на ВВС заслужават уважение и не само – заслужават честно решение какво могат да получат като ресурс. В отговор обществото заслужава да знае каква авиация можем да имаме при спазване на стандартите на НАТО и ЕС.
Технически казано, причината за катастрофата е загуба на подемна сила, довела до падането на вертолета Ми-17 в авиобаза Крумово. Причините винаги са две – обективна (техническа неизправност) или субективна (пилотска грешка). Техническата неизправност води до спиране на двигателя или работата на витлата, при което се губи подемната сила. Пилотската грешка е поставяне на машината в критичен режим на полет, от което следва срив на подемната сила.
Въпреки че поради опитността на летците и несложната задача, пилотската грешка е почти изключена, не бива един летец за 25 години служба да има налетени само 600 часа! Ако се замислим, това са 2 часа на месец (2 задачи по около 40 минути), при норма в НАТО 13-15 часа.
При летците, тази неадекватност при планирането и осигуряването на ресурсите от управляващите и съгласието на командирите с това състояние води до загуба на безценното -човешки живот.
Базхаберието на управляващите и послушанието на командирите при поддържането на авиационната техника „по състояние”, а не според процедурите, предписани от производителите, може да осигури „израстване“ в политиката и армията , но застрашава живота и то не само на пилотите.
Извършването само на малки ремонти в авиационните бази и средни ремонти в сертифицираните български военни заводи при липса на периодични капитално-възстановителни ремонти от производителя (не става въпрос само за двигатели, а за целия летателен апарат), водят до критично повишаване на вероятността за технически неизправности, поради умора на материала, вътрешно-структурни проблеми или изтичане на ресурса. Без замяна на частите и апаратите с изтекъл ресурс с нови, при опасно „изкуствено“ удължаване на ресурсите по „видимо състояние”, без неразрушителен структурен контрол от производителя, с прехвърляне на части от един летателен апарат на друг (канибализъм) по документи, одобрени и подписани от отговорни, но всъщност „безотговорни“, ръководители на принципа „руската техника е здрава и при мен няма да се случи, а когато се случи аз вече ще съм недосегаем”, водят до катастрофи и загуба на човешки живот. По предписанията на производителите руската техника в българската авиация отдавна е приземена, а продължаването на експлоатацията й е „руска рулетка” за летците и реалити шоу за управляващите.
Наливането на десетки милиони в двигателите и дългосрочна поддръжка основно на МиГ-29 по никакъв начин не допринася за интеграцията ни в НАТО и Европейската отбрана, а води до пилеене на пари на гражданите (печелене на комисионни) и удължаване на този порочен модел. Решението е максимално бързо преминаване към нова техника и използването ѝ по стандартите на НАТО със солидарната помощ на съюзниците за този преход. В същото време летене и експлоатация на старата техника от времето на Варшавския договор следва да се ограничи до минимално необходимото и при спазване на всички изисквания за безопасност и ефективно управление на риска. Факт е, че български фирми поддържат същите хелекоптери за Афганистан през агенцията на НАТО за доставка и поддръжка (NSPA) – т.е. знаем и можем, просто трябва да спазваме правила – наши и тези в НАТО и ЕС, когато става въпрос за живот на български граждани.
Демократична България
Още новини
![Ивайло Мирчев: НСО и президента трябва да отговорят защо Пеевски от година използва охрана от НСО?](https://www.dabulgaria.bg/wp-content/uploads/2024/07/451367851_1433820194685972_2072854518589048640_n-768x1024.jpg)
Ивайло Мирчев: НСО и президента трябва да отговорят защо Пеевски от година използва охрана от НСО?
![Божидар Божанов: За предложените от нас антикорупционни закони ще търсим подкрепа от всички](https://www.dabulgaria.bg/wp-content/uploads/2024/07/449953321_1196047494876569_6135413476649733265_n-768x339.png)
Божидар Божанов: За предложените от нас антикорупционни закони ще търсим подкрепа от всички
![Ивайло Мирчев: Президентът да каже защо Пеевски отдавна е със сериозна охрана от НСО](https://www.dabulgaria.bg/wp-content/uploads/2024/07/450801114_1601104630738497_3821654467726386070_n-768x478.png)
Ивайло Мирчев: Президентът да каже защо Пеевски отдавна е със сериозна охрана от НСО
![Надежда Йорданова: Предлагаме платформа за разговор, който да реши кризата на законност и липса на справедливост в България](https://www.dabulgaria.bg/wp-content/uploads/2024/07/451253911_1028480338672676_3094592202477182609_n-768x483.jpg)
Надежда Йорданова: Предлагаме платформа за разговор, който да реши кризата на законност и липса на справедливост в България
![Божидар Божанов: Предлагаме мерки за премахване предпоставките на политическата криза](https://www.dabulgaria.bg/wp-content/uploads/2024/07/451519487_1028148108705899_9072639213886389618_n-768x432.jpg)
Божидар Божанов: Предлагаме мерки за премахване предпоставките на политическата криза
![Планът на ПП-ДБ: първо антикорупционните закони и решения, а след това разговори за реализиране на втория мандат](https://www.dabulgaria.bg/wp-content/uploads/2024/02/Logo-DABG-1024x576-1-1.jpeg)
Планът на ПП-ДБ: първо антикорупционните закони и решения, а след това разговори за реализиране на втория мандат
Медиатека
![Надежда Йорданова: Тревожно е, че още нямаме осъдителни присъди за корупция по високите етажи на властта](https://www.dabulgaria.bg/wp-content/uploads/2024/07/452671948_1034263204761056_625133159309503766_n-768x933.jpg)
Надежда Йорданова: Тревожно е, че още нямаме осъдителни присъди за корупция по високите етажи на властта
![НСО и президента трябва да отговорят защо Пеевски от година използва охрана от НСО?](https://www.dabulgaria.bg/wp-content/uploads/2024/07/450652398_806086158320328_6791315122066368380_n-768x1024.jpg)
НСО и президента трябва да отговорят защо Пеевски от година използва охрана от НСО?
![Божидар Божанов: За предложените от нас антикорупционни закони ще търсим подкрепа от всички](https://www.dabulgaria.bg/wp-content/uploads/2024/07/449953321_1196047494876569_6135413476649733265_n-768x339.png)
Божидар Божанов: За предложените от нас антикорупционни закони ще търсим подкрепа от всички
Позиции
![Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"](https://www.dabulgaria.bg/wp-content/uploads/2023/12/AlyoshaPoldivMonument-768x432.webp)
Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"
!["Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"](https://www.dabulgaria.bg/wp-content/uploads/2020/08/DECL-motiv-768x384.png)
"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"
![“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията](https://www.dabulgaria.bg/wp-content/uploads/2022/01/272257859_664040715070506_4096433477155636204_n-1-1-768x484.jpg)
“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията