В какво състояние е върховенството на закона в България?

Експертна група от юристи от “Да, България!” се включиха в процеса на консултации за изготвяне на първия годишен Доклад за върховенството на закона, изработван от Европейската Комисия в рамките на новия Европейски механизъм за върховенство на закона. Целта на годишния доклад е да се наблюдават значими развития – както положителни, така и отрицателни, свързани с върховенството на закона в държавите членки.

Кои са някои от основните проблеми, набелязани от експертната група в тяхното писмено становище?  

Зависим Висш съдебен съвет

Компрометираната конституционна реформа на Висшия съдебен съвет (ВСС) от 2015 г. запази доминацията на политическите назначения в Съдийската колегия на ВСС. Реформата, също така, запази твърде много важни правомощия за пленарния формат (в това число и представителите на прокуратурата), в резултат на което въпросите, свързани със съдебното самоуправление, се решават от силно структурно мнозинство, включващо политически назначения и не-съдии.

Драстичният двоен стандарт, демонстриран в отношението на ВСС към председателя на Върховния касационен съд г-н Лозан Панов, от една страна, и това към главния прокурор г-н Иван Гешев, от друга, е достатъчно, за да ерозира всякакво очакване за безпристрастна дисциплинарна регулация.

Безотчетна прокуратура

Конституционният, правен и практически статус на прокуратурата в България съчетава три важни характеристики:

  • фактическо отсъствие на каквато и да било демократична отчетност на главния прокурор;
  • надделяващ контрол върху редовите прокурори от страна на Главния прокурор, съчетаващ практически неограничена възможност за инструкции по конкретни дела и силно кариерно и дисциплинарно влияние чрез Прокурорската колегия на ВСС с мнозинство, съставено от негови подчинени; 
  • пълен монопол на прокуратурата върху започването на наказателна процедура (или – също толкова важно – върху въздържането от такава). 

Тези три характеристики означават, че Главният прокурор може да бъде напълно безотговорен, на отделните прокурори не се предоставят фактически никакви гаранции за професионалната им независимост, а прокуратурата е изключително подходящ инструмент за канализиране, посредством политически доминирания ВСС, на неформално политическо влияние, гарантиращо на едни имунитет за престъпните действия и разнообразни форми на натиск и тормоз на други. Тази структурна ситуация беше критикувана от редица мнения на Венецианската комисия.

Изоставащо електронно правосъдие

Законодателната рамка, уреждаща различните аспекти от електронното правосъдие беше въведена в Закона за съдебната власт и съответните разпоредби преди няколко години. Въпреки това практическото въвеждане на електронното правосъдие е твърде ограничено и в повечето случаи de facto несъществуващо, въпреки че за него са осигурени средства по ОП “Добро управление” 2014-2020. 

Небезпристрастни разследвания

Има опасения, че случаите на корупция/конфликт на интереси на високо равнище се разследват небезпристрастно и под политически натиск. Съществуват обществени опасения и за това, че случаите на конфискация на незаконно придобито имущество не са водени по независим и безпристрастен начин от Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ). 

Некачествено законодателство

Законодателният процес в България все още не отговаря на стандартите за отворено управление. При все това обичайна практика е съществени допълнения или поправки в законопроектите да се правят между първо и второ четене, напълно избягвайки по този начин реалното им обществено обсъждане.

Обхватът на предварителната оценка на въздействието на законите е ограничен. Обосновката на предложените законопроекти е твърде формална; често предварителните оценки на въздействието не са подкрепени със статистически данни, което води до решения, основани на спекулации, вместо на данни. Резултатът е законодателство с лошо качество – неясно, непоследователно и обект на чести промени. 

Пълния текст на подаденото становище можете да прочетете ТУК.

Още новини

Надежда Йорданова: Транспортният министър няма нито една функционална компетентност за изборите

Надежда Йорданова: Транспортният министър няма нито една функционална компетентност за изборите

Общо събрание на МО - Триадица

Общо събрание на МО - Триадица

Общо събрание на МО Пловдив

Общо събрание на МО Пловдив

Христо Иванов: От начина, по който Калин Стоянов брани информацията, правя извода, че Нотариуса е бил сътрудник на МВР

Христо Иванов: От начина, по който Калин Стоянов брани информацията, правя извода, че Нотариуса е бил сътрудник на МВР

Антоанета Цонева: ПП-ДБ искаме закрито парламентарно заседание утре, за да чуем от Калин Стоянов, дали Мартин Божанов - Нотариуса е бил секретен сътрудник на МВР

Антоанета Цонева: ПП-ДБ искаме закрито парламентарно заседание утре, за да чуем от Калин Стоянов, дали Мартин Божанов - Нотариуса е бил секретен сътрудник на МВР

Христо Иванов: Залогът на изборите е дългата власт – в съдебната система и в регулаторите

Христо Иванов: Залогът на изборите е дългата власт – в съдебната система и в регулаторите

Всички новини

Медиатека

Христо Иванов: Залогът на изборите е дългата власт – в съдебната система и в регулаторите

Христо Иванов: Залогът на изборите е дългата власт – в съдебната система и в регулаторите

Надежда Йорданова: Избор на служебен премиер измежду висши държавни длъжности не е нещо нечувано в България

Надежда Йорданова: Избор на служебен премиер измежду висши държавни длъжности не е нещо нечувано в България

Антоанета Цонева: ГЕРБ и ДПС избраха да отидем на избори

Антоанета Цонева: ГЕРБ и ДПС избраха да отидем на избори

Всички видеа

Позиции

Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"

Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK