Поставен под силен обществен натиск, МС представи досегашните си половинчати и неефективни предложения като “пакет от 4,5 милиарда лв.” за подпомагане на бизнеса. В действителност, предложените мерки нито са за 4,5 милиарда, нито отговарят на мащабите на кризата. Те по-скоро представляват финансово подпомагане за по-представително погребение на българския малък бизнес.
1. Предложеното покриване на 60% от заплатите е PR мярка и имитация на загриженост.
- То не подпомага никого, освен административно затворените предприятия. Хиляди фирми, които не работят поради собствената си социална отговорност или поради срив на пазара, остават изцяло непокрити.
- 60% е сумата, която НОИ така и така дължи в случай на съкращения. За сметка на фирмата обаче остават 100% от осигуровките. Държавата пести, а не дава пари с тази мярка.
- Предложената процедура е тромава и неработеща. Реален е рискът мярката да остане на хартия.
2. Бюджетът осигурява 0,5, а не 2,5 милиарда чрез капитализацията на ББР. Пълната непрозрачност на работата на тази банка досега и кредитният й портфейл, насочен към олигархични структури създават недоверие в бизнеса и съмнения, че тези публични средства всъщност са насочени към партийно-обвързани бизнеси и спонсори на властта.
3. Програмата за потребителски кредити за лица в неплатен отпуск е крайно неефективна и несправедлива мярка. Тя създава тежка процедура в условия на oграничена свобода на движение. Достъпът е силно ограничен, тези пари ще останат неизползвани. Независимо от това – лицата без доходи заради кризата имат нужда от подпомагане, а не от допълнително задлъжняване.
4. Отказът на властта да предостави, за разлика от почти всички други държави в ЕС, данъчно-осигурителна “ваканция” за периода на кризата, обрича десетки хиляди фирми на неизправност и ги лишава от достъп до помощта по т. 1 и 2.
5. Пренебрегването на самоосигуряващите се лица – собственици на дребен и фамилен бизнес, занаятчии, свободни професии – обрича най-малко 100 000 български семейства на фалит без всякаква помощ от държавата и обществото.
6. Общо отделените от бюджета средства по тези “мерки” са около 2,3 милиарда, а ако се отчете “спестяването” на Бюджета на ДОО с мярката по т.1 – под 1,2 милиарда лв. Само пряката помощ от ЕК е над 1,3 милиарда лв. Българското правителство се опитва да “излезе напред” от кризата, за сметка на бизнеса и гражданите, като използва фондовете на ЕС за допълнително финансиране на олигархичните си обръчи.
Мерките, които Демократична България предлага, ще намерите тук: https://demokrati.bg/speshnite-merki-za-ikonomikata-sa-edinstven-shans-za-rastezh-sled-krizata/
Още новини

Не може лидерът на управляващата партия да коментира възнаграждения на журналисти, да поставя под въпрос възможността за медиен плурализъм в България. Това е първа крачка към ограничаване свободата на всички граждани.

Ние ще продължим да настояваме за кандидати с високи нравствени и морални качества, доказани професионалисти, които не могат да бъдат изнудвани, при избора на всички регулатори

Когато се засягат чувствителни интереси - политически или на определени хора от бизнеса, прокуратурата работи селективно и поръчково по висшите етажи на властта

Борисов или държи отворена вратата за забавяне на еврозоната, или умишлено се създава впечатление за извънредно тежка ситуация, за да може ГЕРБ да оберат каймака и да излезе, че те са свършили всичката работа, ако влезем в еврозоната

Как е възможно гражданска активистка група да установи местоположението на Петьо Еврото, а българските служби за сигурност и МВР не успяват?

Ние имаме много конкретни предложения, които отчитат нуждата за адекватно заплащане в сектор сигурност, но разграничават различните функции в МВР – служителите с полицейски функции или такива по гражданска защита и пожарна безопасност и служители с чисто административни функции.
Медиатека

Свилен Трифонов в "ДEНЯТ ON AIR"

Божидар Божанов в "Денят започва"

Антоанета Цонева гост в Дарик радио
Позиции

Хронология на споразуменията за правителство. И как Пеевски изпадна от тях

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание