Правилникът на Общинския съвет не е формалност. Той може да подпомага, а може и да пречи на общинските съветници да си вършат работата. А от работата на общинските съветници зависи:
- какъв въздух ще дишаме;
- по какви тротоари ще ходим;
- дали ще имаме фалиращи Общински дружества.
Настоящият правилник на СОС действа от 15 г. Поправян е множество пъти.
Всички дават заявки, че ще го променят, но какво се случва на практика?
В комисиите се вижда, че подходът на мнозинството към тази промяна е формален и тя е на дневен ред единствено заради нашият натиск. Опасяваме се, че в процедурни обсъждания ще се изгуби същността, а тя е съвсем проста:
Общинският съвет трябва да бъде ефективен инструмент за гражданите.
В момента той е превърнат в гумен печат на кмета, в орган, който одобрява формално, и правилникът за работата му изразява тази нагласа – нагласата на общински съветници и кмет, които са от над десетилетие в общината.
- Имаме нужда от правила, които дават гаранция за демократичната работа на органа, така че да не разчитаме на добрата воля на мнозинството.
- Имаме нужда от правила, които отварят работата на съвета към гражданите по начин, който да е удобен за тях и адекватен на съвремието ни. Ние работим за тях, не те – за нас.
Кои са промените, без които няма да имаме истинска промяна в работата на съвета?
- Разумен срок за разглеждане на материалите: 3-дневният е малко. А в момента липса и ясно посочване откога се брои срокът. 7 работни дни, в които съветниците да се подготвят – да се консултират с експерти, да проучат темата, да се срещнат с граждани, да сондират мнение. Макар и подготвителна, работата в комисиите е съществената експертна работа. Когато имаме качествена работа, ще имаме решения, които не биват отменяни от съда и биват приемани от гражданите.
- Съветниците да получават от самото начало пълната необходима им информация: ОС да получават пълното досие на всеки казус, без да им бъдат филтрирани предварително по преценка на администрацията.
- Ефективна прозрачност: аудио и видеозаписи (които да са достъпни за гражданите), гарантиращи, че се отразяват в пълнота мненията и изказванията на съветниците; да има аргументация на гласуването – да е ясно не само кой как е гласувал, но и защо. Протоколите и документите да са достъпни в машинно четим формат.
- Председателят на СОС да има отговорността да обезпечи дейността на съветниците и комисиите: достатъчни зали, адекватен график, съвременна техника…
Още новини
Надежда Йорданова: Поведението на прокуратурата от последния месец показва, че тя се влияе от политическата конюнктура
Христо Иванов: Къде стои Елена Йончева и къде Делян Пеевски по отношение на войната в Украйна?
Стефан Тафров: България трябва да е в центъра на силна и защитена Европа
Антоанета Цонева: Създаването на Съвет по координация на политиките за българите в чужбина е крачка в правилната посока
ГЕРБ и ДПС блокират 1,3 милиарда евросредства към България по Плана за възстановяване и устойчивост
Антоанета Цонева: Притеснително е, че ЦИК разпредели над 80% от председателите на районните избирателни комисии към ГЕРБ и ДПС
Медиатека
Антоанета Цонева: ГЕРБ показа, че без одобрението на ДПС не може да взема решения и отиваме на избори
Христо Иванов: Залогът на изборите е дългата власт – в съдебната система и в регулаторите
Надежда Йорданова: Избор на служебен премиер измежду висши държавни длъжности не е нещо нечувано в България
Позиции
Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"
"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"
“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията