Новият правилник на СОС заплашва да е като новите дрехи на царя

Правилникът на Общинския съвет не е формалност. Той може да подпомага, а може и да пречи на общинските съветници да си вършат работата. А от работата на общинските съветници зависи:

  • какъв въздух ще дишаме;
  • по какви тротоари ще ходим; 
  • дали ще имаме фалиращи Общински дружества. 

Настоящият правилник на СОС действа от 15 г. Поправян е множество пъти.

Всички дават заявки, че ще го променят, но какво се случва на практика?

В комисиите се вижда, че подходът на мнозинството към тази промяна е формален и тя е на дневен ред единствено заради нашият натиск. Опасяваме се, че в процедурни обсъждания ще се изгуби същността, а тя е съвсем проста: 

Общинският съвет трябва да бъде ефективен инструмент за гражданите.

В момента той е превърнат в гумен печат на кмета, в орган, който одобрява формално, и правилникът за работата му изразява тази нагласа – нагласата на общински съветници и кмет, които са от над десетилетие в общината.

  • Имаме нужда от правила, които дават гаранция за демократичната работа на органа, така че да не разчитаме на добрата воля на мнозинството.  
  • Имаме нужда от правила, които отварят работата на съвета към гражданите по начин, който да е удобен за тях и адекватен на съвремието ни. Ние работим за тях, не те – за нас. 

Кои са промените, без които няма да имаме истинска промяна в работата на съвета?

  • Разумен срок за разглеждане на материалите: 3-дневният е малко. А в момента липса и ясно посочване откога се брои срокът. 7 работни дни, в които съветниците да се подготвят – да се консултират с експерти, да проучат темата, да се срещнат с граждани, да сондират мнение. Макар и подготвителна, работата в комисиите е съществената експертна работа. Когато имаме качествена работа, ще имаме решения, които не биват отменяни от съда и биват приемани от гражданите.  
  • Съветниците да получават от самото начало пълната необходима им информация: ОС да получават пълното досие на всеки казус, без да им бъдат филтрирани предварително по преценка на администрацията. 
  • Ефективна прозрачност: аудио и видеозаписи (които да са достъпни за гражданите), гарантиращи, че се отразяват в пълнота мненията и изказванията на съветниците; да има аргументация на гласуването – да е ясно не само кой как е гласувал, но и защо. Протоколите и документите да са достъпни в машинно четим формат. 
  • Председателят на СОС да има отговорността да обезпечи дейността на съветниците и комисиите: достатъчни зали, адекватен график, съвременна техника…

Регион:

София

Още новини

Надежда Йорданова: Нашата управленска формула предвижда да работим за формирането на ясно и силно парламентарно мнозинство.

Надежда Йорданова: Нашата управленска формула предвижда да работим за формирането на ясно и силно парламентарно мнозинство.

Божидар Божанов: Поисках информация oт МВР за сваленото от тях съдържание, от социалните мрежи

Божидар Божанов: Поисках информация oт МВР за сваленото от тях съдържание, от социалните мрежи

Мартин Димитров: Единственият разумен ход е да се потърси равноотдалечена гражданска фигура за премиер

Мартин Димитров: Единственият разумен ход е да се потърси равноотдалечена гражданска фигура за премиер

Надежда Йорданова: Нов Гешев ще бъде вреден за България

Надежда Йорданова: Нов Гешев ще бъде вреден за България

Атанас Славов: Президентът и ВКС също могат да сезират Конституционния съд за избора на главен прокурор и председателя на ВАС

Атанас Славов: Президентът и ВКС също могат да сезират Конституционния съд за избора на главен прокурор и председателя на ВАС

Ивайло Мирчев: Борисов се е снишил, защото Пеевски го е хванал мъжката и не му дава да гъкне

Ивайло Мирчев: Борисов се е снишил, защото Пеевски го е хванал мъжката и не му дава да гъкне

Всички новини

Медиатека

Божидар Божанов: Поисках информация oт МВР за сваленото от тях съдържание, от социалните мрежи

Божидар Божанов: Поисках информация oт МВР за сваленото от тях съдържание, от социалните мрежи

Единственият разумен ход е да се потърси равноотдалечена гражданска фигура за премиер

Единственият разумен ход е да се потърси равноотдалечена гражданска фигура за премиер

Нашата управленска формула предвижда да работим за ясно и силно парламентарно мнозинство

Нашата управленска формула предвижда да работим за ясно и силно парламентарно мнозинство

Всички видеа

Позиции

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Концепция за предварителни избори на ПП-ДБ

Концепция за предварителни избори на ПП-ДБ

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK