Наредба за текстила - да, но не така и не сега

„Демократична България“ подкрепя усилията на институциите и задължената индустрия в България да бъде въведена устойчива, ефективна, справедлива и отговаряща на европейските стандарти система за управление на ненужния текстил от домакинствата.

За изграждането на подобна система, в еднаква степен отговаряща на интересите на заинтересованите страни и способна да постигне високите цели, очаквани в обновената Рамкова директива за отпадъците на Европейския съюз, е необходимо:

  1. Да се разясни на каква база са изчислени предвидените продуктови такси и за какво ще се харчат събраните от държавата (в лицето на ПУДООС) приходи.

Продуктовите такси, предложени в проекта за наредба, като цяло са непазарни, отнесена към стойността на голяма част от продуктите, за които ще се прилагат, и неоправдано високи,  съотнесена с разходите по дейностите по разделно събиране и третиране, които трябва да се извършват. При артикули за ежедневна употреба и ниска единична цена, например чорапи, такса от 1,40 лв. може да доведе до увеличение на цената за крайния потребител над 100%.

Основно правило за таксите в Р България е, че те трябва да са разходоориентирани, т.е. държавата не трябва да събира повече пари, отколкото са ѝ необходими, за да извършва определена общественополезна услуга. Друго важно правило в прозрачното и ефективно управление е всяко инвестиционно решение да се взима на базата на информиран анализ на възможните алтернативи. Така, дори да приемем, че ПУДООС има ясна визия и строен план за разходване на събраните от такси средства, къде са аргументите в подкрепа на решението да се инвестират държавни средства в изграждането от нула на нова система за разделно събиране и третиране на отпадъци от текстил, вместо да се използва вече съществуваща инфраструктура?

  • Да се заложи изрична цел за повторна употреба, която включва и подготвените за повторна употреба изнесени от България количества

Предложената наредба не предвижда цел за повторна употреба и изключва за целите на изпълнението теглото на изнесените, изпратените от страната ни към територията на друга държава-членка на Европейския съюз текстил и обувки, и текстил, предаден за директна повторна употреба. По този начин се стимулират дейности, които са по-ниско в йерархията на отпадъците – т.нар. даунсайклинг и енергийно оползотворяване.

  • Наложителните и неизбежни промени в проекто-наредбата да отчетат реалностите в засегнатите индустрии

Използваната оценка на въздействието е от 2019 г. и е твърде далеч от икономическата пост-ковид 19 реалност в текстилната и обувната промишлености в България и света,  силно повлияна от висока инфлация, сътресения във веригите за създаване на стойност и геополитическа несигурност. Освен, че се основава на неизползваеми стари данни, въпросният анализ не отговаря на някои базови регулаторни изисквания за информацията, която трябва да се предоставя в такъв тип документи. Трябва да се вземе предвид и фактът, че се очаква през следващите месеци Европейската комисия да представи ясни регулаторни насоки за управлението на отпадъците от текстил, посредством обновяването на Рамковата директива за отпадъците,.

  • Да се успокои припряността в нормотворческия процес и да си повиши неговото качество и прозрачност

По-бързото регламентиране на оползотворяването на отпадъците от обувки и текстил е в най-добър интерес на българското общество. Прибързаните и непрозрачни решения обаче са в ущърб на бизнеса, на потребителите и на устойчивото развитие на сектора.

Настояваме да се направи нова, адекватна на реалностите оценка на въздействието. Задължението ни като държава-членка на ЕС да въведем разделно събиране на текстил  от 1 януари 2005 г. ни дава необходимото време за това. И на нейна база, в рамките на прозрачен процес, заинтересованите страни заедно да намерят умни и работещи решения за оползотворяване на този поток отпадъци, съобразени с европейското законодателство и добри практики и в интерес на цялото общество.

Още новини

Христо Иванов: Къде стои Елена Йончева и къде Делян Пеевски по отношение на войната в Украйна?

Христо Иванов: Къде стои Елена Йончева и къде Делян Пеевски по отношение на войната в Украйна?

Антоанета Цонева: Създаването на Съвет по координация на политиките за българите в чужбина е крачка в правилната посока

Антоанета Цонева: Създаването на Съвет по координация на политиките за българите в чужбина е крачка в правилната посока

ГЕРБ и ДПС блокират 1,3 милиарда евросредства към България по Плана за възстановяване и устойчивост

ГЕРБ и ДПС блокират 1,3 милиарда евросредства към България по Плана за възстановяване и устойчивост

Антоанета Цонева: Притеснително е, че ЦИК разпредели над 80% от председателите на районните избирателни комисии към ГЕРБ и ДПС

Антоанета Цонева: Притеснително е, че ЦИК разпредели над 80% от председателите на районните избирателни комисии към ГЕРБ и ДПС

Христо Иванов: Големият въпрос на изборите е дали ще продължим реформите, или ще позволим на Пеевски да удържи влиянието си в регулаторите, службите и съдебната власт

Христо Иванов: Големият въпрос на изборите е дали ще продължим реформите, или ще позволим на Пеевски да удържи влиянието си в регулаторите, службите и съдебната власт

Резултати от изборите на “Да, България” за подредба на кандидатите за евроизборите

Резултати от изборите на “Да, България” за подредба на кандидатите за евроизборите

Всички новини

Медиатека

Антоанета Цонева: ГЕРБ показа, че без одобрението на ДПС не може да взема решения и отиваме на избори

Антоанета Цонева: ГЕРБ показа, че без одобрението на ДПС не може да взема решения и отиваме на избори

Христо Иванов: Залогът на изборите е дългата власт – в съдебната система и в регулаторите

Христо Иванов: Залогът на изборите е дългата власт – в съдебната система и в регулаторите

Надежда Йорданова: Избор на служебен премиер измежду висши държавни длъжности не е нещо нечувано в България

Надежда Йорданова: Избор на служебен премиер измежду висши държавни длъжности не е нещо нечувано в България

Всички видеа

Позиции

Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"

Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK