НАП да отложи и преработи изцяло наредба Н-18 за 1 януари 2021

Повече от две години продължават промените, които НАП и МФ правят в Наредба Н-18, затруднявайки работата на фирмите в България с допълнителни разходи, правна и бизнес несигурност.

От началото на промените по спорната наредба НАП не е постигнала целта си за изсветляване на бизнеса, обратното – огромната част от фирмите, които стриктно спазват законите, са принудени да правят големи за мащабите си инвестиции. Това с особена сила важи за тези компании, които сами са разработили софтуер за управление на вътрешните процеси и крайните продажби. Негативният ефект от спорната наредба включва и създаване на трудности за клиентите, принудени да извършват само плащания по банка при фирми, които се отказват от плащания в брой с касов апарат и СУПТО софтуер, регламентиран от НАП.

Най-засегнати от спорните текстове са магазини, ресторанти, туроператори, малки и средни търговци, представляващи над 80% от бизнеса в България. Реална е опасността фирми да изнесат дейността си в чужбина, за да избегнат свръхрегулациите на НАП, несъобразени с функционирането на бизнеса.

От Демократична България считаме, че са налице прекалено много рискове, засягащи всички български граждани:

– Неясните текстове, които дават възможности на проверяващите от НАП да се тълкуват различно при налагане на санкции. В резултат рискът да нарасне количеството на корупционните практики се увеличава, вместо да бъде намален. 

– Риск от фалити на малки търговци, които не успяват да изпълнят всички изисквания на наредбата или характерът на бизнеса им е такъв, че позволява широко тълкуване от служителите на НАП при проверка.

– Възможността за комуникация със сървърите на НАП и зависимостта от мобилните оператори се превръща в огромен риск пред работата на фирмите. При липса на свързаност търговските обекти практически трябва да прекратят дейността си. Предложението ни фискалните устройства да могат да се свързват с НАП през интернет (с произволен доставчик и свързаност LAN/Wi-Fi) не бе прието от агенцията.

– Изтичане на лични данни на граждани и търговски тайни на фирмите, до които НАП ще има достъп.

– Затруднени са и софтуерните компании разработващи СУПТО софтуер, принудени да се допитват до НАП за всеки отделен казус.

Какво предлагаме?

– Цялостна преработка на наредбата в тясно сътрудничество с бизнес, браншови организации и експерти.

– Отпадане на задължителното изискване за използване на касови апарати, ползата от които намалява значително, когато има възможност за предаване на данни за продажбите в реално време чрез т.нар. софтуерна фискализация.

– Преосмисляне на философията за налагане на твърде специфични изисквания към бизнес софтуера, което няма как да работи, когато бизнесът използва софтуер, разработен извън България

– Отворени интерфейси за комуникация с НАП, които всеки софтуер може да използва.

– Електронни касови бележки, за повече удобство и по-малко изхабена хартия.

– Отлагане на срока за влизането ѝ в сила на 1 януари 2021 г.

От Демократична България считаме, че избраният от НАП и МФ подход е грешен и вреден за бизнеса. Предлагаме новият краен срок за влизане в сила на наредбата да бъде 1 януари 2021 г., за да могат браншовите организации и НАП да постигнат съгласие по спорните текстове, а бизнесът да адаптира софтуера за фискални устройства, който използва. А докато НАП и МФ не приемат предложенията ни ще подкрепим всеки справедлив протест и усилия срещу зловредните промени в наредба Н-18.

Още новини

Дебатът за цените не може да заобиколи нуждата от действия и конкретни политики за защита на българските производители

Дебатът за цените не може да заобиколи нуждата от действия и конкретни политики за защита на българските производители

Законопроект на ПП-ДБ: Всеки гражданин да получава електронно уведомление за извършените спрямо него медицински дейности

Законопроект на ПП-ДБ: Всеки гражданин да получава електронно уведомление за извършените спрямо него медицински дейности

ДБ предложи 15% съкращение на администрацията и централизирани конкурси срещу „калинки“

ДБ предложи 15% съкращение на администрацията и централизирани конкурси срещу „калинки“

Неприемливо е социален министър да говори за новите перспективи с Русия и Китай в руското посолство

Неприемливо е социален министър да говори за новите перспективи с Русия и Китай в руското посолство

Позицията на “Да, България” спрямо регулаторите е да подкрепим единствено кандидатури, издигнати от професионални организации и граждански сдружения - хора с доказано висока експертиза, обществена подкрепа и нравствени качества

Позицията на “Да, България” спрямо регулаторите е да подкрепим единствено кандидатури, издигнати от професионални организации и граждански сдружения - хора с доказано висока експертиза, обществена подкрепа и нравствени качества

Решение на ИС на "Да, България!" относно избора на членове на регулатори

Решение на ИС на "Да, България!" относно избора на членове на регулатори

Всички новини

Медиатека

Божидар Божанов в "Събуди се"

Божидар Божанов в "Събуди се"

Бойко Димитров в "България сутрин"

Бойко Димитров в "България сутрин"

Ивайло Мирчев в "Тази сутрин"

Ивайло Мирчев в "Тази сутрин"

Всички видеа

Позиции

Хронология на споразуменията за правителство. И как Пеевски изпадна от тях

Хронология на споразуменията за правителство. И как Пеевски изпадна от тях

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK