Ивайло Мирчев: С малко разум можем да имаме бюджет с дефицит под 3%

В предложения от Министерството на финансите бюджет за 2023 г. има доста странни моменти, неясноти, недостатъчно информация и необявени буфери, но с малко разум България може да има бюджет с дефицит под 3%. Това заявява депутатът то „Демократична България“ Ивайло Мирчев по адрес на предложения от финансовото ведомство проект. Ето и неговия коментар:

На пръв поглед дефицитът от 6.4% стряска и действа обезкуражаващо за голямата национална цел – приемането ни в еврозоната. При по-внимателно вникване, обаче нещата не изглеждат толкова зле и бленуваният дефицит от 3% може да се окаже възможен без вдигане на данъците, а с орязване на разходите (без да се засягат социалните системи) и форсиране на приходите. Казано накратко – търсят се 6 млрд. лв. Ето ги и тях:

  • Правителството е предвидило само 50% от дивидента на държавните предприятия да влезе в хазната. Останалите 50% са между 1-1.5 млрд. лв.
  • Капиталовите разходи по проект са с ръст от 82%. По министерства те (само в МРРБ има необоснован ръст от над 1 млрд. лв.) са със сериозен ръст, без налични проекти и ясна обосновка. Почти сигурно там няма да бъдат усвоени поне 1 млрд. лв.
  • МФ залага увеличение с 46% на текущата издръжка, без да има обявени проекти и процедури. По-голямата част от тези средства нямат да бъдат изразходвани и това ще намали допълнително дефицита.
  • Приходите от ДДС забавят ръста си наполовина (за 2022 г. ръстът е 2.3 млрд., докато за 2023 г. е около 1 млрд.). Вероятно това е следствие от забавения икономически растеж, но въпреки това сумите изглеждат подценени на фона на продължаващата висока инфлация.
  • България не е готова да усвои значителни средства по Плана за възстановяване и устойчивост. Въпреки това МФ е заложило да се направят 100% от разходите за почти 3 млрд. лв. По-вероятно е обаче да не достигнем дори 1 млрд. за 2023 г. Това ще намали допълнително дефицита.
  • Въпреки големия ръст на възнагражденията през 2022 г. не е заложен голям ръст на приходите от данъци върху доходите на физическите лица и от социалното и здравното осигуряване. Там се крие допълнителен буфер, който МФ е заложило.
  • Разходите за бойни самолети имат голям ефект на касова основа в момента на извършването им, но се отчитат на начислена основа за период от няколко години. Същото ще важи и за разходите по ПВУ, въпреки че не е пояснено в мотивите към бюджета. Това означава, че дефицитът на начислена основа за 2023 г. ще бъде значително по-нисък, а именно той е от значение за Маастрихтските критерии за еврозоната.

Едно е сигурно – внесеният бюджет удря по имиджа на страната ни заради високия прогнозиран дефицит. Това може би носи на някого временни политически дивиденти и притиска партиите в парламента да търсят решение, но не се отразява добре в международен план.
При разумно поведение на партиите в парламента България ще има бюджет с дефицит под 3% от БВП, ще избегнем тегленето на големи обеми дълг, ще задържим относително ниски лихви, няма да вдигаме данъците и ще имаме още един аргумент за приемането ни в еврозоната.

Участници в материала:

Ивайло Мирчев

Народен представител

Ивайло Мирчев

Още новини

Дебатът за цените не може да заобиколи нуждата от действия и конкретни политики за защита на българските производители

Дебатът за цените не може да заобиколи нуждата от действия и конкретни политики за защита на българските производители

Законопроект на ПП-ДБ: Всеки гражданин да получава електронно уведомление за извършените спрямо него медицински дейности

Законопроект на ПП-ДБ: Всеки гражданин да получава електронно уведомление за извършените спрямо него медицински дейности

ДБ предложи 15% съкращение на администрацията и централизирани конкурси срещу „калинки“

ДБ предложи 15% съкращение на администрацията и централизирани конкурси срещу „калинки“

Неприемливо е социален министър да говори за новите перспективи с Русия и Китай в руското посолство

Неприемливо е социален министър да говори за новите перспективи с Русия и Китай в руското посолство

Позицията на “Да, България” спрямо регулаторите е да подкрепим единствено кандидатури, издигнати от професионални организации и граждански сдружения - хора с доказано висока експертиза, обществена подкрепа и нравствени качества

Позицията на “Да, България” спрямо регулаторите е да подкрепим единствено кандидатури, издигнати от професионални организации и граждански сдружения - хора с доказано висока експертиза, обществена подкрепа и нравствени качества

Решение на ИС на "Да, България!" относно избора на членове на регулатори

Решение на ИС на "Да, България!" относно избора на членове на регулатори

Всички новини

Медиатека

Божидар Божанов в "Събуди се"

Божидар Божанов в "Събуди се"

Бойко Димитров в "България сутрин"

Бойко Димитров в "България сутрин"

Ивайло Мирчев в "Тази сутрин"

Ивайло Мирчев в "Тази сутрин"

Всички видеа

Позиции

Хронология на споразуменията за правителство. И как Пеевски изпадна от тях

Хронология на споразуменията за правителство. И как Пеевски изпадна от тях

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK