Хронология на споразуменията за правителство. И как Пеевски изпадна от тях

Хронология на споразуменията за правителство. И как Пеевски изпадна от тях

На 5 януари 2025 г. чрез съобщение до медиите ГЕРБ-СДС прекратиха преговорите за съвместно управление с „Демократична България“- в момент, в който споразумението между страните не беше завършено. 

Винаги сме подчертавали, че въпросът за личността на премиера и персоналния състав на правителството следва да се разискват след завършено споразумение и провеждане на лидерска среща.

Тази позиция изрично и многократно е потвърдена от “Демократична България” в рамките на преговорите, както и позицията за взаимноприемлива фигура на премиера.

С цел предоставяне на максимална публичност и прозрачност относно структурата и развитието на преговорния процес за съставяне на редовно правителство, до момента на прекратяването от страна на мандатоносителя на преговорите с „Демократична България“ (5 януари.2025 г.), публикуваме следните документи:

  1. Начална преговорна позиция на „Демократична България“, съдържаща Проект на споразумение, Политически приоритети и подбробна Антикорупционна програма;
  2. Начална преговорна позиция на мандатоносителя ГЕРБ-СДС;
  3. Проект на споразумение за съвместно управление и механизъм за вземане на решения – работен вариант на споразумението между страните, като в жълт цвят са отбелязани точките, по които към 4 януари 2025 г. не бе постигнато съгласие и договорката беше дискусията по тях да продължи. Обсъждане по спорните текстове така не се състоя, защото ГЕРБ-СДС прекратиха преговорите с “Демократична България” на следващия ден.
  4. Споразумение между ГЕРБ-СДС, ИТН и БСП-ОЛ за съвместно управление.

С публикуването на споразумението за управление на ГЕРБ, БСП и ИТН, се потвърдиха нашите допускания, че това, което е подтикнало ГЕРБ към прекратяване на преговорите с нас, е съдържанието на споразумението и по-конкретно – мерките, насочени срещу ограничаване на влиянието на Пеевски.

Сравнихме последната версия, до която бяхме стигнали, и това, което е публикувано. Липсва следното:

  • изричното споменаване на Пеевски като фигура, чието влияние трябва да бъде ограничено, тъй като такова нелегитимно влияние представлява системен проблем за публичната власт
  • създаване на възможност за освобождаване на председателя на антикорупционната комисия и премахване на гарантираното му връщане като директор на най-силната дирекция след избора на нов състав на комисията.
  • обжалване на кадровите решения на ВСС пред смесен състав на ВАС и ВКС (защото Пеевски има контрол върху ВАС, но не и върху ВКС)
  • прилагане на санкциите по закона „Магнитски“ чрез разширени комплекси проверки от финансовите институции спрямо санкционирани лица и ограничения в разпореждането с общинска и държавна собственост
  • реформата в специалните разузнавателни средства, така че да се одобряват от съдия на случаен принцип, а не от избраните от ВСС (на Пеевски) административни ръководители.
  • реформа в следствената тайна, така че прокуратурата да не прикрива информация, която следва да е публична, вкл. съдебен контрол спрямо прокуратурата по отношение на разкриване на информация за разследването.
  • повишаване на съдебния контрол на някои актове на прокуратурата, с които има злоупотреби.

Както заявихме многократно, нашето участие в преговорите беше с цел да договорим съществени реформи, в т.ч. съдебна реформа и мерки за борба с корупцията. По някои от тях нямаше съгласие по време на преговорите, а по други виждаме, че съгласието е било само привидно, тъй като са отпаднали в момента, в който ние вече не сме били на масата на преговорите.

Премахвайки тези точки, мнозинството прави заявка за запазване на инструментите за нелегитимни влияния. Ние няма как да подкрепим тази заявка. Без елиминирането на тези инструменти няма как публичната власт да бъде упражнявана така, че да постига дългосрочни резултати. В ролята на опозиция ще предлагаме законови промени за реализиране на всички тези мерки.

Още новини

Общо събрание на МО Плевен

Общо събрание на МО Плевен

Общо събрание на МО Белене

Общо събрание на МО Белене

За да няма спекула и да не излизат цените извън контрол, КЗК трябва да е нащрек за картелите в различни сектори и да заработи много по-ефективно

За да няма спекула и да не излизат цените извън контрол, КЗК трябва да е нащрек за картелите в различни сектори и да заработи много по-ефективно

Няма да мълчим, когато виждаме, че има нездраво влияние в институциите и не се случва най-доброто за България

Няма да мълчим, когато виждаме, че има нездраво влияние в институциите и не се случва най-доброто за България

Не може лидерът на управляващата партия да коментира възнаграждения на журналисти, да поставя под въпрос възможността за медиен плурализъм в България. Това е първа крачка към ограничаване свободата на всички граждани.

Не може лидерът на управляващата партия да коментира възнаграждения на журналисти, да поставя под въпрос възможността за медиен плурализъм в България. Това е първа крачка към ограничаване свободата на всички граждани.

Ние ще продължим да настояваме за кандидати с високи нравствени и морални качества, доказани професионалисти, които не могат да бъдат изнудвани, при избора на всички регулатори

Ние ще продължим да настояваме за кандидати с високи нравствени и морални качества, доказани професионалисти, които не могат да бъдат изнудвани, при избора на всички регулатори

Всички новини

Медиатека

Божидар Божанов в "Неделя 150"

Божидар Божанов в "Неделя 150"

Мартин Димитров в "Говори сега"

Мартин Димитров в "Говори сега"

Божидар Божанов в "Офанзива"

Божидар Божанов в "Офанзива"

Всички видеа

Позиции

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK