Христо Иванов: Образованието в Плана за възстановяване е сведено до комсомолски клишета

Образованието е ключовият инструмент за модернизация на страната и трябва да е централна тема в Плана за възстановяване и устойчивост, но беше сведено до една “салатиера от комсомолски клишета”. Това мнение изрази съпредседателят на Демократична България Христо Иванов по време на онлайн дискусия, посветена на образованието в предложения от правителството проект. Иванов определи плана като един “злочест документ, който беше измътен от българската администрация”.

“Едно общество трябва да избере дали иска да инвестира в затвори, или в образователни институции”, заяви Христо Иванов и посочи, че инвестицията в образование е най-добрата инвестиция в ред, законност и сигурност.

“Демократична България ще инвестира във всяко българско дете, независимо откъде произхожда, така че да имаме едно ново поколение български граждани, които да допринасят за една България, която е страна в 21 век”, каза още той. Обърна се и към вицепремиера Томислав Дончев, който обвини форацията, че не е чела плана: “Чели сме, г-н вицепремиер, но там няма нито адекватна визия, нито адекватни мерки”.

Преподавателят в Софийския университет и член на Националния съвет на “Да, България!” д-р Георги Няголов посочи, че в проекта на правителството липсва анализ на ситуацията в страната. По думите му в ключовата област “Образование” планът не предвижда нито възстановяване, нито устойчивост. 

Той открои 3 големи проблема: нуждата от ускорена цифровизация на образованието; голямото изоставане на ученици от групи с по-нисък социален статус; негативното отношение към дистанционното обучение след стихийното му въвеждане през пролетта о страна и на родителите, и на учителите, и на учениците.

Д-р Ива Бонева, изпълнителен директор на сдружение за споделено учене ЕЛА и преподавател във Факултета по педагогика на СУ “Св. Климент Охридски“, добави, че освен анализ, в плана липсва признаване на проблем. Тя посочи, че в документа се цитират резултати от изследването PISА и данни на Евростат, но те не се адресират. По думите ѝ обаче в това няма нищо изненадващо.

“Предложеният план всъщност е продукт на същата тази образователна система и затвърждава най-големият проблем в нея – симулацията”, е нейното мнение. 

Според Бонева и в този план българският учител продължава да не бъде подкрепен. Тя акцентира върху необходимостта да бъде подготвено ново поколение учители, за което е нужно преразглеждане на учебните програми в университетите и обвързването им с практиката. По думите ѝ практиките в университета са онзи момент, в който бъдещият учител разбира дали тази професия е за него. Като друг проблем посочи обрастването на образователната система с паразитни структури като центрове за личностно развитие, които по никакъв начин не помагат за напредъка и приобщаването на децата. Обърна внимание и на въпроса за расизма.

“Расизмът се шири в образователната система и това ще даде много лош плод, ако не се адресира”, смята тя.

Проф. Александър Кьосев, преподавател в СУ “Св. Климент Охридски”, определи плана в частта му за образованието и културата като “един имитативен, празен документ”. По думите му той е изпълнен с пожелателни мерки с комсомолски вид – цитират клишета, а зад тях няма съдържание. Той постави акцент върху възможността чрез средствата по Плана за възстановяване българската култура да стане достъпна в дигитална среда – проблем, който на фона на кризата с коронавируса ярко се открои.

“Трябва да се построят виртуалните сгради на българската култура. Сега българската култура има възможност за преминаване в дигитална среда, а държавата трябва да участва с най-важното – стандартизирането на критериите и управлението на тази среда”, заяви проф. Кьосев. 

Той изтъкна, че културата има потенциала да включва, да обединява – нещо, за което в проекта на Плана няма и намек. 

“Ако от нещо имаме нужда в тази криза, това е именно надеждата, която културната продукция може да даде”, убеден е Александър Кьосев. 

Според него ключовите проблеми в България са нарастващата неграмотност, отсъствието на политика към дигитални компетентности и това, че системата поражда неравенства, вместо равен старт. Добави, че чрез средствата по Плана може да се върви към решаване на тези проблеми. “Добре е България да вземе тези пари, не е добре те да бъдат употребени по планирания начин”, е мнението на проф. Кьосев.

Георги Няголов обобщи ключовите проблеми, за които е нужно да се намерят решения:

“Задължително трябва да се гарантира достъпът на децата до ранна и предучилищна грижа. Необходимо е да се постигне по-високо, поне средноевропейско, ниво на финансиране на образованието. Трябва да се актуализира стратегическата визия за висшето образование. Бих искал да видя подкрепа за учителите и преподавателите във висшите училища да използват възможностите на технологиите. Нужна е подкрепа за приобщаващото образование, мерки в помощ на тези ученици, които изостават. Трябва повече подкрепа за родителите, за да не се превръща дистанционното обучение в мръсна дума. Трябват повече и по-адекватни инвестиции в образование и наука.”

Христо Иванов даде пример със заложеното в плана намерение за изграждане на STEM кабинети и попита къде е визията за учителите, които ще преподават в тях. ”Усещането е, че планът е една салата от клишета. Въпреки че всички правилни думи са нахвърляни из текста, огромна част от парите ще бъдат усвоени по класическия начин – с купуване на дограма и стиропор”, смята той.

Дискусията гледайте тук:

Още новини

Антоанета Цонева: Слушайте разумни, а не фалшиви послания, когато гласувате

Антоанета Цонева: Слушайте разумни, а не фалшиви послания, когато гласувате

„Демократична България“ внася 25 разумни решения за страната още в първия ден на новия парламент

„Демократична България“ внася 25 разумни решения за страната още в първия ден на новия парламент

Атанас Славов: Ще работим парламентът да си изпълнява задълженията към съдебната власт

Атанас Славов: Ще работим парламентът да си изпълнява задълженията към съдебната власт

Христо Иванов: За “Демократична България” има два приоритета: справяне с последиците от войната и корупцията

Христо Иванов: За “Демократична България” има два приоритета: справяне с последиците от войната и корупцията

Привикват кандидати на “Демократична България” в полицията по сигнал на ГЕРБ, защото обучават хората с машини за гласуване

Привикват кандидати на “Демократична България” в полицията по сигнал на ГЕРБ, защото обучават хората с машини за гласуване

„Демократична България“ постигна съдебен пробив срещу схемите на ДПС за заобикаляне на машинното гласуване

„Демократична България“ постигна съдебен пробив срещу схемите на ДПС за заобикаляне на машинното гласуване

Всички новини

Медиатека

Антоанета Цонева: Гласувайте за европейско бъдеще, за избора на нашите деца

Антоанета Цонева: Гласувайте за европейско бъдеще, за избора на нашите деца

Антоанета Цонева: Гласувайте за европейско бъдеще, за избора на нашите деца

Антоанета Цонева: Гласувайте за европейско бъдеще, за избора на нашите деца

Атанас Славов: Изпълнителната власт чрез скрити канали на въздействие си избираше главните прокурори

Атанас Славов: Изпълнителната власт чрез скрити канали на въздействие си избираше главните прокурори

Всички видеа

Позиции

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

„Демократична България“: Бързо и ефикасно да бъдат неутрализирани заплахите срещу журналиста Атанас Чобанов

„Демократична България“: Бързо и ефикасно да бъдат неутрализирани заплахите срещу журналиста Атанас Чобанов

Категорично осъждаме нападението над център Rainbow Hub

Категорично осъждаме нападението над център Rainbow Hub

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK