С настояване за независим финансов анализ на измененията в концесионния договор за Летище София се обърна към Европейската комисия съпредседателят на “Демократична България” Христо Иванов.
В искането си до Генерална дирекция “Конкуренция”: Пазари и дела V: транспорт, пощенски и други услуги Иванов излага опасенията си, че предварителното становище на Комисията е било базирано на непълната информация, предоставена от българското правителство относно измененията в концесионния договор. Иванов отбелязва и обстоятелството, че съществува осезаема и необяснима разлика в отношението на държавата към оператора на други две български летища (Варна и Бургас), получили отсрочка от 1 година за концесионните си такси, сравнено с 10-те години, предвидени за Летище София.
“Всички тези обстоятелства пораждат сериозни опасения дали изискванията на правилата за конкуренция на ЕС са спазени в случая с измененията в договора за концесията на Летище София. Затова се обръщаме с любезно настояване службите на Комисията да предприемат обстоен преглед на случая, включително, но не само, като изискат финансов анализ и сравнение с решението за другите две български летища, направен от независим финансов консултант.” – се казва в писмото на Иванов до Европейската комисия.
Пълния текст на писмото вижте тук:
ДО
Г-н Хенрик Морч
Генерална дирекция “Конкуренция”:
Пазари и дела V: транспорт, пощенски и други услуги
Европейска комисия
Относно: Предварително становище на Европейската комисия относно измененията на Договора за концесия на летище София
Уважаеми г-н Морч,
Пиша Ви във връзка с предварителното становище на службите на Комисията по отношение на измененията в договора за концесията на Летище София, които предвиждат отлагането на дължимите по договор концесионни такси с 10 години.
Беше публично обявено, че българското правителство се е обърнало към Европейската комисия с искане да оцени дали конкретни изменения в договора за концесията на Летище София са съвместими с правилата на ЕС относно конкуренцията и по специално с правилата за държавна помощ.
Също така беше публично обявено, че службите на Комисията са одобрили предложената мярка.
Службите на Комисията излязоха с предварително становище, базирано на информацията, предоставена от българското правителство. Тази информация обаче е непълна и не покрива всички релевантни аспекти на казуса. В резултат на предложените изменения плащането на концесионните такси ще бъде отложено с 10 години. Това е значителна промяна във финансовите условия на концесията и е мотивирано с икономическите и финансови последици от COVID 19.
Съществуват обаче сериозни въпроси относно това дали предложената пребалансиране на договора е извършено по справедлив и безпристрастен начин. Стана публично известно, че не е бил направен финансов анализ от независим финансов консултант. Оценката, оправдаваща държавна помощ следва да бъде обективна, точна, безпристрастна и прозрачна. На нито едно от тези изисквания не може да бъде отговорено без обективен, прозрачен и безпристрастен финансов анализ, направен от независим консултант.
Трябва също така да бъде отбелязано, че българското правителство не третира еднакво всички летищни оператори в България.
Българското правителство има различен подход към оператора на други две летища в България. Отношението към оператора на летищата във Варна и Бургас е съвсем различно. Плащането на концесионните такси за тези две летища ще бъде отложено поради икономическите и финансови последици от COVID 19 само с 1 година.
Неясни са причините за такава голяма разлика в дължината на периодите, с които ще бъде отложено плащането на концесионните такси за два летищни оператора на територията на България. При повече от един случай правителството беше призовано да даде публично обяснение за разликата в подхода. Тази информация обаче все още не е предоставена.
Всички тези обстоятелства пораждат сериозни опасения дали изискванията на правилата за конкуренция на ЕС са спазени в случая с измененията в договора за концесията на Летище София.
Затова се обръщаме с любезно настояване службите на Комисията да предприемат обстоен преглед на случая, включително, но не само, като изискат финансов анализ и сравнение с решението за другите две български летища, направен от независим финансов консултант.
С уважение,
Христо Иванов
Още новини
ПП-ДБ предлага създаването на временна комисия за пътната карта на “Турски поток”
Христо Иванов: Ротацията се провали, защото ГЕРБ и ДПС решиха, че не са готови да се разделят със 100%-овото си влияние в регулаторите и съдебната власт
Общо събрание на МО Искър
Общо събрание на МО Габрово
Общо събрание на МО Триадица
Общо събрание на МО Лозенец
Медиатека
Антоанета Цонева: Радев смали мащаба и значението на институцията президент
Надежда Йорданова: Крайно време е българският парламент да избира професионалисти, а не на квотен принцип
Христо Иванов: Няма да търпим замитане под килима на ексцесии и злоупотреба със сила от страна на полицията
Позиции
Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"
"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"
“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията