Днес „Демократична България – Обединение“ изпрати на Председателя на Народното събрание и всички парламентарни групи законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта. Сега действащият Закон за хазарта създава общи правни положения в режима на организиране на игри на случайността, като задава рестриктивен контрол преимуществено върху казината и игралните зали без оглед на новите тенденции лотарийните игри и моментите печалби и същевременно либерализира хазартните игри от ново поколение, което налага необходимостта на прецизиране текстовете на закона.
Изготвянето на предложения закон за изменение и допълнение на Закона за хазарта е продиктуван от нарастващите тенденции за навлизане на дигитални възможности за трансгранични и вътрешни залагания през интернет, мобилен телефон и телевизия, включително и онлайн-лотарии и игри от разстояние. Стремежът на „Демократична България“ е да бъде разширен обхватът на законовата регламентация, за да се даде законова защита, която да бъде в помощ на обществото.
Предложените промени се основават на съобразяването със съществени и обективни причини като процента пристрастени към този тип игри на късмета, както и на стремежа да се стандартизират критериите, за да се осигури равенство на всички участници пред закона. Промените целят да хармонизират критериите за организиране и разпространение на хазарта, без оглед конкретния вид игра.
Към настоящия момент особени изисквания за разпространение на хазартни игри се наблюдава само при ситуиране и отстояние от училища и домове за деца, което на практика протектира разпространението на лотарийни билети и моменти игри без оглед важността за улеснен достъп от беззащитни обществени групи.
Сходна императивна промяна се въвежда и при разпространението на територията на и в близост до площи публична и общинска собственост, както и лечебни заведения. Промените целят да хармонизират критериите за организиране и разпространение на хазарта, без оглед конкретния вид игра.
Друга част от предложението е насочена към ограничаване на рекламата на хазартни игри като се цели дейността да се третира наравно с рекламата на тютюневи изделия и спиртни напитки. Императивната забрана за реклама на хазартни игри ще уеднакви регулацията с европейската в тази посока и ще даде оптимално рестриктивен достъп за промотиране и разпространение чрез масовите средства за осведомяване.
Така предложеният законопроект предвижда въвеждането на мандатност на членовете на комисията ще повиши общественото доверие в регулатора и неговата безпристрастност.
Наред с измененията за приложеното поле на нормите и тяхното действие в контролирана среда се въвежда и пропорционалност на вноските за социално отговорно поведение на организаторите на хазартни игри, която е в процентно съотношение с печалбата от тяхната дейност, които са насочени към борба и превенция на зависимостите. Предложени са разпоредби, които да приведат в действие неработещата сега норма част от държавните такси, събирани от организаторите на хазартни игри, да се привеждат в Национален фонд “Култура” и да се ползват за култура.
В допълнение, следва да се вземе предвид и обстоятелството, че по отношение на ДП „Българският спортен тотализатор“ са приложими нормативни ограничения – то разпределя печалба в полза на принципала си – министерство на младежта и спорта. Въпросното отчисление при частните дружества не е регулирано нормативно, от което следва, че те могат да си позволят и да връщат по-голям процент от сумата на залозите като печалби на играещите, и да инвестират повече в реклама и маркетинг. Това създава неравнопоставеност в организаторите на хазартни игри, която може да бъде преодоляна чрез запазване на частната инициатива, наред с която се въвеждат рестриктивни мерки за лиценз, контрол и разпространение на хазартните услуги.
„Демократична България“ счита, че настоящият закон не осигурява системен подход при лицензирането и постлицензионния контрол върху организаторите на различни хазартни игри, а дори стимулира участието в лотарии чрез липсата на системна регламентация на този тип дейности. Наред с това считаме, че наименованията на хазартните дейности не следва да въвеждат в заблуда обществото и с оглед което е адресирана законова промяна, императивно забраняваща търговското наименование на организатора и/ или играта да бъде подвеждащо и двусмислено.
Приложения:
- Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта;
- Мотиви към проекта на закон за изменение и допълнение на закона за хазарта;
- Доклад за цялостна оценка на въздействието на проекта на изменение и допълнение на Закона за хазарта.
Демократична България
Още новини
Искаме мерките от декларацията в коалиционно споразумение. Няма да преговаряме, ако Бойко Борисов е кандидат-премиер
България има нужда проевропейско и антикорупционно управление и защита на парламентарната република
Гласувахме за кандидат на системна партия, с която имаме различни позиции, но БСП подписаха декларацията за санитарен кордон около Пеевски и не затвориха вратата за сформиране на редовно управление в България
Ако законопроекта за спиране избора на Сарафов от ВСС с изтекъл мандат, бъде приет до 16 януари, това ще покаже дали партиите действително подкрепят санитарния кордон около Пеевски.
Може ли ВСС с изтекъл мандат да избере Сарафов?
ПП-ДБ внесе промени в ЗСВ, които да прекратят процедурата за избор на главен прокурор, 5.12.2024г.
Медиатека
Ивайло Мирчев в "Лице в лице"
Надежда Йорданова в "12+3"
Елисавета Белобрадова в "Офанзива"
Позиции
Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.