От проведено заседание на Комитета по наблюдение на Оперативна Програма Транспорт става ясно, че поради критично забавяне на процедурите за възлагане на най-големия предвиден за изпълнение железопътен проект в страната (Елин Пелин – Костенец), същият ще бъде отложен за следващия програмен период. Стойността на този проект е 451 млн. евро.
Това решение поставя под голяма опасност изпълнението на цялата Оперативна Програма.
След взетото решение, управляващият орган изпраща писмо до ДП „НКЖИ“, с което ги призовава да предложат други проекти за реализацията в рамките на този бюджет.
Единственият проект, който може да бъде финансиран по Оперативната Програма в този бюджет е участъкът Видин – Медковец, част от линията Видин – София – Кулата. Този проект е част от основната TEN-T мрежа, за него са похарчени над 10 млн. лв до момента, направени са – анализ разходи-ползи, предпроектни проучвания, идеен и технически проект. Проектът е включен и в постановление на МС 509/2011, чрез което се определя като обект за приоритетно финансиране.
Скандалното в тази ситуация е, че на заседанието на Комитета по наблюдение, управляващият орган насочва ДП „НКЖИ“ да ускори работата по модернизацията на ЖП линията Русе – Варна. Този проект не попада в основната TEN-T мрежа, което признава и Министър Ангелкова през 2016 г. Опитът за финансиране на проекта Русе – Варна ще бъде пагубен и ще доведе до загуба на близо един милиард лева, тъй като има договорена приоритетност между всички държави членки за реализиране първо на основната TEN-T мрежа, а в последствие на разширената. Тази опасност се потвърждава и от писмо от УО до директора на НКЖИ. Проектът Русе – Варна е важен за страната ни, но не може да бъде финансиран с европари, докато не изградим TEN – T мрежата.
Директна критика и официално предупреждение отправя и изпратеният представител на Европейската комисия – г-н Аурелио Сесилио. Той заявява открито, че ЕК има съмнения за нарочни саботажи на обществените поръчки за железопътна модернизация, с цел да се пренасочат средства към пътна инфраструктура или други проекти! Заявява категоричната позиция на ЕК, че това няма да бъде допуснато и препоръчва по най-бързия начин да се подадат за финансиране алтернативни железопътни проекти.
Ние неотстъпчиво сме защитавали позицията, с оглед на националния и европейски интерес, че страната ни приоритетно трябва да развива основната европейска TEN-T мрежа, част от която е направлението Видин – София – Кулата като най-пряк път между големите контейнерни пристанища на Егейско море и Централна и Западна Европа. Най-прекият път до Централна и Западна Европа на пристигащите азиатски товари по море минава именно по това направление. Развитието му е шанс за икономически растеж за най-бедния европейски и български регион – Северозападния. Добрата обезпеченост с модерна жп инфраструктура винаги е действала като катализатор за инвестициите, там където е изградена.
Проектът „Видин – Медковец“ е от ключово значение за страната ни. В негова подкрепа говорят следните факти:
– Ще стимулира реално развитието на Северозапада;
– Ще създаде оперативно съвместима свързаност на транспортната мрежа на Гърция и България с тази на останалите държави от ЕС;
– Ще привлече допълнително товари от гръцките пристанища към вътрешността на Европейския съюз, които ще преминават през България;
– Проектът „Русе – Варна“ е възможен чак след реализацията на всички участъци от основната TEN – T мрежа;
– При ремонт на жп линията “Русе – Варна”, товарите от Турция към ЕС, минаващи през Русе, ще бъдат принудени да заобикалят България;
Във връзка с реалния риск България да изгуби сериозни средства по Оперативна Програма Транспорт, „Демократична България“ настоява за следното:
– ДП „НКЖИ“ незабавно да подаде за финансиране пред УО на ОПТТИ напълно готовия проект „Видин – Медковец“, на стойност 405 млн евро, който да замести изостаналия проект „Елин Пелин – Костенец“;
– Министър Московски, който 2 пъти бе избран за народен представител от Видин, публично да заяви, че поема отговорност за реализацията на проекта „Видин – Медковец“, като единствения възможен за реализация проект от основната TEN-T мрежа.
Демократична България
Още новини

Покана за Национална конференция на ПП "Движение Да, България"

Правила за дистанционно участие по електронен път в Националната конференция на "Движение Да, България!

Общо събрание на МО Панчарево

Призоваваме г-жа Киселова да възстанови вписването на парламентарната група на МЕЧ в регистъра на парламентарните групи в съответствие с духа на правилника и да не прилага процедурни хватки за заглушаване на опозицията

ДБ: В бюджета ще подкрепяме само десни мерки и тези за еврозоната

Антоанета Цонева: Хартиената коалиция в момента управлява страната
Медиатека

Антоанета Цонева в "Още от деня"

Д-р Симидчиев в "Денят на Дарик"

Бойко Димитров в "Кой говори"
Позиции

Декларация от „Демократична България“ относно гарантирането на справедлив и траен мир в Украйна и укрепването на отбраната и сигурността на България и Европа

Хронология на споразуменията за правителство. И как Пеевски изпадна от тях

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза